Reflectie in functie van de praktijk
Les 2
Wanneer je een excursie plant is het steeds belangrijk dat je de leerlingen voorbereid op wat ze te zien gaan krijgen en dat je alles steeds probeert te linken aan een specifiek domein of lesdoelen. Je geeft de leerlingen informatie die interessant is voor de excursie zelf en informatie die van pas kan komen als ze daar eventueel opdrachten uitvoeren. Je kan nooit een goede excursie hebben wanneer je de leerlingen niet voorbereid op wat ze te zien gaan krijgen. Je moet steeds elk deel van de excursie zelf eerst bestuderen, voor je er een informatie reis van kan maken. Als een excursie is opgebouwd uit verschillende onderwerpen, is het belangrijk dat je rond elk onderwerp op voorhand informatie geeft. Door op voorhand de leerlingen al te informeren, kan je ze soms prikkelen en daardoor enthousiast maken voor de excursie.
Les 3
Werkvormen
Tijdens les 3 hebben we veel interessante werkvormen gezien die zeker een meerwaarde zijn in lessen. Het is wel belangrijk dat je de juiste werkvorm bij het juiste onderwerp plaatst. Uiteindelijk gaan sommige werkvormen vaker voorkomen dan andere, zoals de brainstorm. Het is handig om zelf te gebruiken voor het maken van de lessen, maar ook om het te leren aan de leerlingen. Zo hebben we ook nog werkvormen zoals de spreekbeurt en de Tableau vivant. Beide zeer goede werkvormen, maar enkel als je ze juist kan plaatsen in een les. Wanneer de les gaat over het uiten van gevoelens of het beschrijven van gevoelens is Tableau vivant een goede keuze. Een spreekbeurt is een goede manier om de leerlingen te laten oefenen op taal en voordracht. Het is een manier om zelfvertrouwen te creëren bij de leerlingen. Hoe vaker een leerling zelf een spreekbeurt geeft, hoe soepeler het zal gaan. Het is ideaal om de leerlingen zelf eens een ‘les’ te laten geven. Zo kunnen de leerlingen elk een onderwerp uitleggen en van elkaar leren.
Werkblaadjes
Werkblaadjes zijn altijd een meerwaarde in elke les. Het is belangrijk dat je de juiste lay-out geeft aan een werkblaadje en de leerlingen laat invullen wat ze juist tijdens die les gezien hebben. Hierdoor frissen de leerlingen de leerstof op en is het een soort herhaling van de geziene leerstof.