Reflectie
Les 1:
Hier moesten we naar elkaar kijken met en zonder een bril. Je moest van elkaar zeggen wat er opviel aan elkaar en 3 dingen die de andere persoon niet zou weten van zichzelf dat die die aanheeft. Dit was zeker niet gemakkelijk omdat je niet echt weet wat de andere persoon weet. Er is wel veel gelachen want er kwamen grappige dingen tussen. De ene student kreeg dan de opdracht wat er opviel aan de andere persoon, de tweede student kreeg dan de opdracht wat de andere persoon niet zou weten, van zichzelf, dat hij of zij dat (aan)had. De ene persoon had dan een bril aan, de andere persoon niet. Dan werd er gewisseld van wie de bril moest opzetten en wie welke opdracht kreeg.
Les 2: voorbereiding kustexcursie:
In deze les kregen we uitleg over de kustexcursie. We kregen een brief met alle uitleg op: wat meenemen, hoeveel betalen, wanneer, waar, afspraken ... Deze brief hebben we uitbundig overlopen. Daarna hebben we de kamerverdeling gemaakt. We mochten zelf kiezen met wie we op de kamer lagen en dit invullen op een overzichtelijk blad. Nadat dit allemaal in orde was, kregen we uitleg wat er bij een kustexcursie komt kijken.
We linkten de kustexcursie aan de domeinen van W.O. en kregen hierna meer uitleg over de leerstof die je eraan kan koppelen. We kregen uitleg over:
- weer:
* isothermen
* warmtecapaciteit
* meteologische kaarten
- verschijnselen aan de kust:
* getijden
* landwind
* zeebriesje
- evolutie kusttoerisme
- vervuiling
- duinen
- enzovoort
Dus in deze les leerden we hoe een kustexcursie in zijn gang gaat en welke belangrijke leerstof en doelen je eraan kan koppelen.
Les 3: werkvormen, werkblaadjes ...:
In deze les kregen we uitleg over de kustexcursie. We kregen een brief met alle uitleg op: wat meenemen, hoeveel betalen, wanneer, waar, afspraken ... Deze brief hebben we uitbundig overlopen. Daarna hebben we de kamerverdeling gemaakt. We mochten zelf kiezen met wie we op de kamer lagen en dit invullen op een overzichtelijk blad. Nadat dit allemaal in orde was, kregen we uitleg wat er bij een kustexcursie komt kijken.
We linkten de kustexcursie aan de domeinen van W.O. en kregen hierna meer uitleg over de leerstof die je eraan kan koppelen. We kregen uitleg over:
- weer:
* isothermen
* warmtecapaciteit
* meteologische kaarten
- verschijnselen aan de kust:
* getijden
* landwind
* zeebriesje
- evolutie kusttoerisme
- vervuiling
- duinen
- enzovoort
Dus in deze les leerden we hoe een kustexcursie in zijn gang gaat en welke belangrijke leerstof en doelen je eraan kan koppelen.
Les 3: werkvormen, werkblaadjes ...:
We kregen de opdracht om materiaal binnen ons groepje mee te brengen binnen een bepaald thema. Wij kozen voor het thema geluid, daarom namen we vanalles mee dat geluid maakt inclusief een oude radio!
Met dat materiaal moest elk groepje snel een lesje uitdenken. We moesten nadenken wat we met het materiaal konden doen en hoe het bij de doelen van W.O. pastte. We deden dan de lesjes voor en kregen feedback. Wat kan beter? Wat was al goed?
Daarna moesten we zoveel mogelijk werkvormen opschrijven. Er werd daarna gekeken naar de PPT waarop een lijst met vele werkvormen stond. We overliepen deze werkvormen en leerden er zelfs meer kennen!
Ten slotte bekeken we oude werkblaadjes en vertelden wat er goed en niet goed aan was. Er werd ook uitgelegd waar je allemaal op moet letten bij het maken van de werkblaadjes. Welke soorten vraagvormen, opbouw, volgorde van de opdrachten, bladspiegel ...
Met dat materiaal moest elk groepje snel een lesje uitdenken. We moesten nadenken wat we met het materiaal konden doen en hoe het bij de doelen van W.O. pastte. We deden dan de lesjes voor en kregen feedback. Wat kan beter? Wat was al goed?
Daarna moesten we zoveel mogelijk werkvormen opschrijven. Er werd daarna gekeken naar de PPT waarop een lijst met vele werkvormen stond. We overliepen deze werkvormen en leerden er zelfs meer kennen!
Ten slotte bekeken we oude werkblaadjes en vertelden wat er goed en niet goed aan was. Er werd ook uitgelegd waar je allemaal op moet letten bij het maken van de werkblaadjes. Welke soorten vraagvormen, opbouw, volgorde van de opdrachten, bladspiegel ...
Les 4: Techniek
Het was heel leuk om ons bezig te houden met Techniek. Zo vonden wij het experimenteren met het vliegertje heel erg leuk. Het was voor ons zelf wel moeilijk om er achter te komen hoe je je vlieger sneller kon laten vliegen. Zo waren er studenten met filmpjes op hun gsm (youtube) en studenten die anderen vroegen om hun te helpen, die dit wel konden. Dit gaat volgens ons ook sowieso in de klas zijn. Je hebt altijd leerlingen die dit goed gaan kunnen en leerlingen die moeite hebben met inzicht, en dit niet kunnen.
Daarna hebben we gewerkt aan een helikopter. Het was eenoudiger, om dit te maken, omdat de leerkracht volgens een stappenplan werkte. Zij liep rond en vertelde stap voor stap wat we moesten doen. Zo kon iedereen goed volgen en wist je ook wat je juist moest doen. Je moest niet zelf nadenken en dat maakte het veel eenvoudiger.
Hierna hebben we gewerkt aan een raket. Dit vonden we allemaal super leuk! We moesten hiervoor verschillende spullen meebrengen. Hier hadden we wel eerst zelf problemen mee omdat er enkele studenten de melding niet hadden gevonden op Blackboard. Uiteindelijk mochten we gebruik maken van een kartonnen doos uit de klas en geraakten we zeker verder. Het was een zeer leuke ervaring. We moesten elkaar helpen en er waren wel leiders, in het groepje, maar dit maakte het ook leuk voor de studenten die hier niet zo goed in waren. We hebben toen heel goed gelachen, tijdens het maken van de raket, maar ook toen Ilja de raket opblies en hij niet wilde opstijgen.

